ورزش؛ پیام‌آور تندرستی و سلامتی

یک پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: ورزش در بسیاری از مولفه‌های تندرستی و سلامتی نقش دارد؛ برای همین همیشه ورزش در کنار نام تندرستی و سلامتی به کار برده می‌شود.

ورزش؛ پیام‌آور تندرستی و سلامتی

به گزارش کنگره علوم پزشکی شرق کشور از کرمانشاه؛ ورزش آمادگی و جسمانی به وضعیت سلامت جسم و توانایی آن در افراد گفته می‌شود و به وضعیتی اشاره دارد که بدن به طور کلی به خاطر داشتن عناصری همچون قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، تعادل و کارایی سیستم قلبی-عروقی؛ قادر به انجام فعالیت‌های جسمانی مختلف با کارایی و کیفیت مناسب باشد و فعالیت‌های روزانه را با کمترین تلاش ممکن انجام دهد. آمادگی جسمانی مجموعه‌ای از فاکتورهای متفاوت از جمله افزایش قدرت، تقویت استقامت هوازی، تعادل بهتر، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش چاقی و کنترل وزن، بهبود تنفس، افزایش انرژی، کاهش استرس و افسردگی، بهبود کیفیت خواب، افزایش اعتماد به نفس، کاهش خطر بیماری‌های مزمن و سرحالی است. برای رسیدن به سطح بالای آمادگی بدنی و افزایش استقامت قلبی عروقی فقط کافی است هر روز یک‌سری حرکات ورزشی هم‌مانند پیاده‌روی سریع یا دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری، بالا رفتن از پله‌ها یا تپه‌ها و ورزش‌های توپی را انجام دهید. 

برای رسیدن به سطح بالای آمادگی جسمانی کافی است هر روز یک‌شری حرکات ورزشی انجام دهید   فعالیت بدنی در هر سنی برای سلامتی ضروری است؛ تصور عموم این است که دانش‌آموزان و نوجوانان چون به مدرسه می‌روند؛ فعال هستند اما متأسفانه طبق آمار ۸۰ درصد بچه‌های مدرسه و نوجوانان معیارهای فعال بودن را پُر نمی‌کنند و اگر این نسل بزرگ‌تر شوند در خطر بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت، چربی خون، فشار خون و انواع سرطان‌ها قرار می‌گیرند، لذا باید تصمیمی جدی برای سلامتی و افزایش فعالیت بدنی آن‌ها گرفته شود سازمان بهداشت جهانی برای، بچه‌های ۵ تا ۱۷ سال (سنین دانش‌آموزی) روزانه یک ورزش هوازی به مدت حداقل یک ساعت با شدت متوسط و شدید و سه روز در هفته هوازی شدید مانند ورزش‌های بسکتبال، والیبال، فوتبال و… و مابقی روزها ورزش هوازی مانند دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری را توصیه می‌کند. تورج خدیری، پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در خصوص ارتباط ورزش با تندرستی و سلامتی، اظهار کرد: تندرستی بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی تنها فقدان بیماری و یا نواقص جسمی نیست، بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و اقتصادی و سلامتی جسمی را برای هر فرد در جامعه در قالب تندرستی و سلامتی معنی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: مولفه‌های جسمانی نظیر عوامل ژنتیکی، تغذیه، شرایط سالم کاری و … و یا مولفه‌های روحی مانند حس دوست داشتن، موفقیت و… از جمله مولفه‌‌های مهم در تندرستی هستند که ورزش از مهمترین ابزارها در رسیدن به این مولفه‌ها که لازمه تندرستی و سلامت است؛ می‌باشد این پزشک هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه تصریح کرد: از جمله اثرات ورزش در تندستی؛ حضور ورزش در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها می‌تواند نقش داشته باشد. وی در توضیح اثرات روحی و روانی ورزش، ادامه داد: ورزش سبب بهبود مولفه‌های روحی، اجتماعی و تندستی می‌شود. خدیری خاطرنشان کرد: ورزش در بسیاری از مولفه‌های تندرستی و سلامتی نقش دارد، برای همین همیشه ورزش در کنار نام تندرستی و سلامتی به کار برده می‌شود. پایان پیام/۸۱۰۱۰

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید